Servicii

Servicii generale de mentenanță și reparație pianine, piane de studiu și piane de concert

Pianele și pianinele sunt instrumente muzicale deosebit de sensibile la condițiile de exploatare dar și la cele ambientale de temperatură și umiditate. Astfel, tensiunea și presiunea celor cca. 230 de corzi de oțel exercitate permanent asupra plăcii de rezonanță precum și proprietățile fizice și mecanice ale diverselor materialelor compozite (lemn, fetru, piele, fildeș, plastic, oțel, fontă, cupru, etc.) stau la baza unui proces continuu de modificare a caracteristicilor acustice și mecanice ale instrumentelor chiar și atunci când acestea nu sunt utilizate.  

Stabilitatea acordajului, capacitățile mecanice și degradarea în timp sunt condiționate de următorii factori:

  • utilizare - CE, CAT și CUM 
  • particularități constructive 
  • mentenanță 
  • condițiile ambientale de temperatură și umiditate 

MENTENANȚA PIANELOR ȘI PIANINELOR INCLUDE :

  • acordajul
  • revizia mecanică 
  • remedierea defecțiunilor cu caracter inerent apărute între revizii. 

ACORDAREA  constă în tensionarea coardelor și ajustarea înălțimii sunetelor în raport cu sunetul LA, etalon internațional, stabilit de Organizația Internațională de Standardizare la frecvența de 440 hz. In funcție de tipul, uzura și modul de utilizare a instrumentului, acordarea se face EXCLUSIV AUDITIV, astfel:  

  • Acordajul standardizat - varianta ECONOMICA a serviciilor de acordaj. Acest tip de acordaj (de fabrică) este potrivit instrumentelor de uz general.
  • Acordajul artistic varianta PREMIUM a serviciilor de acordaj. Acest tip de acordaj particularizat pe caracteristicile acustice specifice instrumentului îi maximizează capacitățile rezonatoare și îi conferă, prin bogăția și coloristica sonoră specifică, o amprentă sonoră unică.

REVIZIA MECANICĂ  este o intervenție tehnică uzuală, indispensabilă întreținerii curente a oricărui pian sau pianine. Aceasta include verificarea funcționării tuturor componentelor mecanice, inclusiv claviatură și pedalier, rectificarea unor reglaje și înlocuirea corzilor rupte. 

PREȚURI

Prețurile sunt individualizate în funcție de tipul intervenției, valoarea materialelor și a pieselor de schimb utilizate, complexitatea și durata prestației. In Mun. București, prețurile pornesc de la 400 de lei inclusiv deplasarea la domiciliul clientului, astfel :

  • 400 lei (preț minim) - acordare instrument întreținut corect și acordat periodic (manoperă 60-90 min.)
  • 500 lei - acordare instrument utilizat intensiv sau acordat ocazional (manoperă 2-3 ore sau mai mult) 
  • 100 lei - revizia mecanică 
  • preț conform devizului - în cazul reviziilor generale și a reparațiilor care presupun refacerea / înlocuirea parțială sau totală a unor componente.

In cazul intervențiilor efectuate în afara Mun. București, se adaugă cheltuielile de deplasare în funcție de distanță și timp suplimentar alocat. 

MODALITĂȚI  DEPLATĂ 

  • Cash 
  • Card
  • Virament trezorerie (numai instituții de stat) 

Informații și comenzi la telefon și WhatsApp (0722774122) sau prin formularul de contact. Consultați și pagina răspunsuri la întrebări frecvente 


Despre serviciile speciale de mentenanță piane de concert

Fie că este un pian de concert Bechstein, Bösendorfer, Fazioli, Kawai, Petrof, Steinway sau Yamaha, pregătirea acestuia pentru recital sau concert nu este o sarcină ușoară. Numai un instrument acordat și verificat mecanic cu minuțiozitate își dezvăluie potențialul artistic și face posibilă materializarea viziunii interpretative a solistului prin claritatea, justețea și bogăția sonoră dar și prin confortul tactil pe care îl asigură fidelitatea răspunsului mecanic. Dimpotrivă, un instrument acordat grosier va fi neatrăgător atât pentru solist cât și pentru public. Dacă prezintă imperfecțiuni de natură mecanică, emisia sonoră este controlată cu dificultate, situație cu adevărat inconfortabilă pentru pianist. Aceste detalii influențează  semnificativ calitatea actului artistic și relevă, totodată, complexitatea manoperei de mentenanță a pianului de concert. Specificitatea tehnico-artistică a acestei manopere implică îngemănarea criteriilor estetice și a aptitudinilor psiho-senzoriale cu iscusința tehnică în domenii precum fizică-acustică, mecanică, prelucrarea lemnului (ebenistică), metalelor, maselor plastice, etc. Necesarmente, profilul aptitudinal psiho-senzorial și conceptual-motivațional al acordorului care întreține un pian de concert trebuie să includă: sensibilitate senzorială auditivă cu praguri cât mai joase, atenție selectivă, memorie, analiză și reprezentare auditivă, sensibilitate rezonatoare, empatie psihică, intuiție, voință, pasiune, creativitate, răbdare, minuțiozitate și o dorință intrinsecă de cunoaștere, autocunoaștere și autoperfecționare. Apoi, extrem de important, un derivat al ultimelor trei atribute menționate, încredere în sine*. 
In practică, proporția acestor "ingrediente" sau absența unora dintre ele din pregătirea, sfera conceptual-motivațională sau profilul aptitudinal al celui care practică această activitate fac diferența dintre diletantism, meserie și artă.

Remarcă: Este esențial pentru pianiști, o condiție sine-qua-non d.p.d.v. formativ, ca (măcar) pianele de concert din dotarea instituțiilor muzicale de referință ale țării să fie întreținute de un tehnician de top, creator de modele/repere de performanță sonoră și mecanică instrumentală la care aceștia să se poată raporta.  In caz contrar, reprezentările sonore și tactile precum și raportările lor la instrument sunt deformate prin retroacțiune la deficiențele de mentenanță ale acestuia. Numai așa se pot explica trăirile de uluire și extaz experimentate de pianiștii români atunci când întâlnesc un pian de concert BINE ÎNTREȚINUT printr-o sală de concert de prin alte zone geografice (am menționat și subliniat bine întreținut întrucât instrument excepțional de la sine nu există). Această stare de fapt, pe lângă consecințele imediate evidente asupra calității actului artistic, generează pe termen lung erori de valorizare a instrumentului în general și a mentenanței în particular. Fără îndoială, aceste erori se vor propaga ulterior insidios în toată activitatea profesională a muzicienilor inclusiv cea pedagogică deoarece, cei mai mulți dintre ei, sunt și cadre didactice! 

Acordarea si revizuirea mecanică a pianului de concert sunt imperios necesare înaintea fiecărui concert sau recital. Condițiile de exploatare (durata și specificul repertorială) și cele ambientale (temperatură și umiditate) modifică  acuratețea acordajului după 1-2 ore de utilizare a instrumentului în concert, recital sau repetiție.  

*In legătură cu încrederea în sine dublată de prezența de spirit, vă voi relata pe scurt, în cele ce urmează, o întâmplare petrecută pe scena Ateneului Român prin anii '90.
Era într-o dimineață de joi și, ca de obicei, am verificat pianul de concert Steinway înaintea repetiției generale a orchestrei Filarmonicii "George Enescu". 
Întrucât concertul din seara respectivă era unul neobișnuit solist fiind renumitul pianist Dmitri Bashkirov, artist al poporului din URSS care interpreta trei concerte de pian, am rămas să asist la repetiția generală. In timpul acesteia, la unul din cele trei concerte, Maestrul Bashkirov se oprește din cântat și uitându-se nemulțumit către dirijor îi arată acestuia că pianul are o problemă mecanică. M-am ridicat de pe scaunul din sala de concert de unde ascultam repetiția și m-am dus pe scenă. Maestrul Bashkirov îmi spune, exemplificând aleatoriu în registrul acut, că pianul are o problemă mecanică și nu răspunde intențiilor sale interpretative.
Au urmat câteva minute extrem de tensionate pentru mine întrucât simțeam cum toți ochii instrumentistilor din orchestră, ai dirijorului și ai Maestrului Bashkirov sunt ațintiți asupra mea.
Am verificat cu mare atenție registrul acut și, cum părea să funcționeze normal, pentru a fi absolut sigur că instrumentul nu are nici o defecțiune sau imperfecțiune de reglaj mecanic, am scos claviatura și mecanismul din corpul pianului de concert și, cu foarte mare atenție, le-am examinat din nou. Într-adevăr, instrumentul nu avea nicio problemă fiind în perfectă stare de funcționare! In aceste circumstanțe, pentru a încerca o rezolvare a situației extrem de delicate am recurs la o stratagemă: am căutat în mod ostentativ șurubelnița adecvată în trusa mea de scule și apoi, preț de câteva minute, am mimat tacticos strângerea unor șuruburi (de reglaj). In realitate, nu am făcut absolut nimic! După aceea, am introdus în pian claviatura și mecanismul și, uitându-mă direct în ochii Maestrului, i-am spus fără nici o șovăială în voce: Incercați-l acum, Maestre! Maestrul Bashkirov se așează la pian, încearcă pasajul cu pricina în registrul acut și, întorcându-se către mine cu o mină recunoscătoare, exclamă satisfăcut: Așa da, mulțumesc! După care, repetiția a continuat fără nici un alt incident până la sfârșit. 
Și acum, la 30 de ani de la această întâmplare,  mă gândesc ce s-ar fi putut întâmpla dacă i-aș fi spus Maestrului Bashkirov că pianul de concert nu avea de fapt nicio problemă...

Nu uitați !

  • Din perspectivă artistică, NU EXISTĂ PIAN EXCEPTIONAL NUMAI DIN FABRICAȚIE, indiferent de brand. Din fabricație, pot exista, în cel mai bun caz, doar instrumente cu caracteristici generale specifice brandului și cu potențial sonor (întotdeauna rezultat al  hazardului)! Apoi, conform sensibilității auditive, criteriilor estetice personale și iscusinței tehnice, substanța sonoră "nativă" a instrumentului este modelată și pusă în valoare (sau nu) de tehnicianul care-l întreține. 
  • Secretul calității și al "longevității" pianelor și pianinelor, indiferent de marcă, este întreținerea;
  • Un pian al cărui potențial sonor și mecanic este pus în valoare printr-o întreținere iscusită, riguroasă, constituie premisa formării unor deprinderi auditive și tactile corecte, cultivării plăcerii de a face muzică și dezvoltării imaginației artistice; 
  • Intervențiile tehnice diletantiste deteriorează instrumentul. Pe de altă parte, nici măcar nu sunt ieftine! Pot fi doar aparent (mai) ieftine! In realitate, acestea sunt întotdeauna scumpe în raport cu chintesența lor... ;
  • Sfaturile unor "pricepuți la toate", a unor comercianți sau a unor autointitulați "acordori" vă pot induce în eroare în legătura cu instrumentul potrivit așteptărilor dvs., valoarea și starea lui tehnică;
  • Un pian poate avea un potențial artistic unic care să-i augmenteze valoarea materială intrinsecă dar și una sentimentală care, deseori, este foarte importantă pentru proprietar. De aceea, gândiți-vă bine înainte de al achiziționa, înstrăina sau decide cui îl încredințați spre întreținere, reparare sau pentru a fi mutat dintr-o locație în alta!

Copyright © 2019 Mircea Badea. Toate drepturile rezervate