Servicii
Servicii generale de mentenanță pianine, piane de studiu și piane de concert
Pianele și pianinele sunt instrumente muzicale deosebit de sensibile la condițiile de exploatare și la cele ambientale de temperatură și umiditate. Tensiunea și presiunea corzilor de oțel exercitate permanent asupra plăcii de rezonanță precum și proprietățile fizice, chimice și mecanice ale diverselor materialelor compozite (lemn, fetru, piele, fildeș, plastic, oțel, fontă, cupru, etc.), în principal dilatarea, contracția, umflarea și contragerea, stau la baza unui proces continuu de modificare a caracteristicilor acustice și mecanice chiar în condițiile în care instrumentele nu sunt utilizate.
Succint, stabilitatea relativă a acordajului, capacitățile mecanice și acustice și degradarea instrumentului sunt condiționate de următorii factori:
- utilizare - CE, CAT și CUM se cântă
- particularitățile constructive
- calitatea mentenanței
- condițiile ambientale de temperatură și umiditate
MENTENANȚA PIANELOR ȘI PIANINELOR INCLUDE :
- revizia mecanică
- acordajul standardizat - în cazul pianinelor și pianelor de studiu
- acordajul artistic - în cazul pianelor de concert
- reparațiile care fac obiectul întreținerii curente
ACORDAREA constă în tensionarea coardelor, respectiv ajustarea înălțimii sunetelor, în cele trei registre - grav, mediu și acut - în raport cu sunetul etalon LA. In funcție de tipul, uzura și modul de utilizare a instrumentului respectiv, acordarea se poate face exclusiv auditiv sau cu ajutorul aparatelor electronice de acordaj, astfel:
- Acordajul standardizat - varianta ECONOMICA a serviciilor de acordaj - se realizează auditiv sau cu ajutorul aparatelor electronice de acordare. Acest tip de acordaj (de fabrică) este potrivit instrumentelor de uz general.
- Acordajul artistic - varianta PREMIUM a serviciilor de acordaj - se realizează exclusiv auditiv și este dedicat pianelor de concert. Acesta este particularizat pe caracteristicile acustice specifice fiecărui instrument maximizându-i capacitățile rezonatoare și conferindu-i, prin bogăția și coloristica sonoră specifică, o amprentă artistică unică.
REVIZIA MECANICĂ constă în verificarea funcționării tuturor componentelor mecanice, claviatură și pedalier.
Despre serviciile speciale de mentenanță piane de concert
Fie că este un pian de concert Bechstein, Bösendorfer, Fazioli, Kawai,
Petrof, Steinway sau Yamaha, pregătirea acestuia pentru recital sau concert nu este o sarcină ușoară. Numai un
instrument acordat și verificat mecanic cu minuțiozitate își dezvăluie potențialul artistic și face posibilă materializarea
viziunii interpretative a solistului prin claritatea, justețea și bogăția sonoră dar și prin confortul tactil pe care îl asigură fidelitatea răspunsului mecanic. Dimpotrivă, un instrument acordat grosier va fi neatrăgător atât
pentru solist cât și pentru public. Dacă prezintă imperfecțiuni de natură mecanică, emisia
sonoră este controlată cu dificultate, situație cu adevărat inconfortabilă pentru
pianist. Aceste detalii influențează semnificativ
calitatea actului artistic în întregul său și relevă totodată complexitatea manoperei de mentenanță a pianului de concert, manoperă a cărei specificitate tehnico-artistică implică îngemănarea criteriilor estetice cu iscusința și abilitățile tehnice ale tehnicianului în domenii precum fizică-acustică, mecanică fină, prelucrarea lemnului (ebenistică), metalelor, maselor plastice, etc.; toate suprapuse necesarmente pe un profil aptitudinal psiho-senzorial și conceptual-motivațional care include sensibilitate auditivă cu praguri cât mai joase, atenție selectivă, memorie, analiză și reprezentare auditive, sensibilitate rezonatoare și
empatie psihică, intuiție, voință, pasiune, creativitate, răbdare și minuțiozitate precum și o dorință intrinsecă de cunoaștere, autocunoaștere și autoperfecționare și, de asemenea, în mod neașteptat poate, încrederea în sine* care derivă din ultimele trei atribute menționate. In practică, proporția acestor "ingrediente" sau absența unora dintre ele din pregătirea, sfera conceptual-motivațională sau profilul aptitudinal al celui care practică această activitate fac diferența dintre diletantism, meserie și artă.
Remarcă: Este esențial pentru pianiști, o condiție sine-qua-non d.p.d.v. formator, ca (măcar) pianele de concert să fie întreținute de un tehnician de top, creator de modele/repere de performanță sonoră și mecanică instrumentală. In caz contrar, reprezentările sonore și tactile precum și raportările acestora la instrument sunt deformate prin retroacțiune la deficiențele de mentenanță. Astfel explicându-se printre altele uluirea și extazul unor pianiști români în fața unui pian de concert bine întreținut, subliniez bine întreținut, întrucât instrument excepțional de la sine nu există, întâlnit întâmplător printr-o sală de concert de prin alte zone geografice. Această stare de fapt, pe lângă consecințele imediate evidente asupra calității actului artistic, generează pe termen lung erori de valorizare a instrumentului în general și a mentenanței în particular, erori care se vor propaga insidios în toată activitatea profesională a muzicienilor inclusiv cea pedagogică (mulți dintre ei sunt profesori de pian) !
Acordarea si revizuirea mecanică a pianului de concert sunt imperios necesare înaintea fiecărui concert sau recital. Condițiile de exploatare precum durata și specificul repertorial dar și cele ambientale de temperatură și umiditate modifică acuratețea acordajului după 1-2 ore de utilizare a instrumentului în concert, recital sau repetiție.
In aceste circumstanțe, pentru a încerca o rezolvare a situației extrem de delicate, am "căutat" șurubelnița adecvată în trusa mea de scule și preț de câteva minute am mimat tacticos strângerea unor șuruburi (de reglaj). In realitate, nu am făcut absolut nimic! Apoi, am introdus în pian claviatura și mecanismul și, uitându-mă direct în ochii Maestrului, i-am spus fără nici o șovaială în voce: Maestre, încercați-l acum!
Maestrul Bashkirov se așează la pian, încearcă pasajul cu pricina în registrul acut și, întorcându-se către mine, exclamă satisfăcut: Așa da, mulțumesc! După care repetiția a continuat fără nici un alt incident până la sfârșit.Și acum, la 30 de ani de la această întâmplare, mă gândesc ce s-ar fi putut întâmpla dacă i-aș fi spus Maestrului Bashkirov că pianul de concert nu avea de fapt nicio problemă...
Nu uitați !
- Din perspectivă artistică, indiferent de brand, NU EXISTĂ PIAN EXCEPTIONAL numai din fabricație. Din fabricație pot exista, în cel mai bun caz, doar piane cu caracteristici generale specifice brandului și cu potențial sonor (întotdeauna un rezultat al hazardului)! Apoi, conform sensibilității auditive, criteriilor estetice personale și iscusinței tehnice, asubstanța sonoră "nativă" a instrumentului este modelată și pusă în valoare (sau nu) de tehnicianul acordor care-l întreține.
- Secretul calității și al "longevității" pianelor și pianinelor, indiferent de marcă, este întreținerea;
- Un pian al cărui potențial sonor și mecanic este pus în valoare printr-o întreținere iscusită, riguroasă, constituie premisa formării unor deprinderi auditive și tactile corecte, cultivării plăcerii de a face muzică și dezvoltării imaginației artistice;
- Intervențiile tehnice diletantiste deteriorează instrumentul. Pe de altă parte, nici măcar nu sunt ieftine! Pot fi doar aparent (mai) ieftine! In realitate, acestea sunt întotdeauna scumpe în raport cu chintesența lor... ;
- Sfaturile unor "pricepuți la toate" vă pot induce în eroare în legătura cu instrumentul potrivit așteptărilor dvs., valoarea și starea lui tehnică;
- Un pian poate avea un potențial artistic unic care să-i augmenteze valoarea materială intrinsecă dar și una sentimentală care, deseori, este foarte importantă pentru proprietar. De aceea, gândiți-vă bine înainte de al achiziționa, înstrăina sau decide cui îl încredințați spre întreținere, reparare sau pentru a fi mutat dintr-o locație în alta!
Copyright © 2019 Mircea Badea. Toate drepturile rezervate