Servicii

Servicii generale de mentenanță și reparații pianine, piane de studiu și piane de concert

Pianele și pianinele sunt deosebit de sensibile la condițiile de exploatare și la cele ambientale de temperatură și umiditate. Astfel, tensiunea și presiunea celor cca. 230 de corzi de oțel exercitate permanent asupra plăcii de rezonanță precum și proprietățile fizice și mecanice ale materialelor compozite diverse (lemn, fetru, piele, fildeș, plastic, oțel, fontă, cupru, etc.) stau la baza unui proces continuu de modificare a caracteristicilor acustice și mecanice ale acestor instrumente chiar și atunci când nu sunt utilizate.  

Stabilitatea acordajului, capacitățile mecanice și acustice precum și degradarea în timp depind de următorii factori:

  • utilizarea (ce, cât și cum);
  • particularitățile constructive;
  • mentenanța;
  • condițiile ambientale (temperatură și umiditate). 

MENTENANȚA PIANELOR ȘI PIANINELOR INCLUDE:

  • Acordare
  • Revizie mecanică 
  • Remedierea defecțiunilor apărute între revizii. 

ACORDAREA  constă în tensionarea coardelor și ajustarea înălțimii sunetelor în raport cu sunetul LA=440 hz, etalonul internațional definit de Organizația Internațională de Standardizare în standardul ISO 16. În funcție de nevoi specifice, acordajul se poate realiza și la o altă frecvență a sunetului La (de exemplu, 442 hz). În practică, se folosesc două modalități distincte de acordare, atât în privința mijloacele utilizate, cât și a rezultatului obținut. Acestea sunt varianta comercială și varianta profesional-artistică, astfel: 

  • Acordajul comercial - -Nedepășind niciodată limitele aproximativității tonale dar având avantajul facilități, al minimizării dependenței de experiență și al costurilor mai reduse, poate fi realizat de oricine cu ajutorul aparatelor electronice de acordaj / aplicațiilor dedicate. Sunt necesare doar ceva abilități manuale și puțin exercițiu. Scopul acordajului comercial derivă din chiar denumirea sa: obținerea unui sunet al instrumentului acceptabil, funcțional, îndeobște pentru utilizări casnice, suplinind cu mijloace tehnice auzul special și specializat al acordorului profesionist. Din perspectiva muzicianului profesionist, pe lângă inconvenientul aproximativității tonale, acest tip de acordaj are un dezavantaj major: anularea potențialului rezonator al instrumentului. Sunetul devine tern, sec, deseori metalic, cu o paletă cromatică extrem de limitată. 
  • Acordajul profesional - Realizat exclusiv auditiv de către un acordor experimentat dotat cu aptitudini senzoriale auditive speciale, acest acordaj asigură acuratețea tonală, maximizează potențialul rezonator al instrumentului și conferă sunetului valoare estetică în sine. Unicitatea amprentei sonore a instrumentului, generată de acest acordaj complex, excelează prin profunzime, strălucire și bogăție cromatică. Explicația acestui efect rezidă în omniprezentul fenomen al rezonanței simpatice, sublimă expresie în artă, știință și domeniile emergente a frumuseței legilor fizice în acțiune.  

REVIZIA MECANICĂ 
Revizia mecanică, indispensabilă înaintea acordării unui pian sau pianine, implică verificarea și, după caz, reglarea componentelor mecanice,
 a claviaturii și a pedalierului. De asemenea, poate include efectuarea unor reparații specifice activității de întreținere.

PREȚURI

Prețurile sunt stabilite în funcție de tipul, complexitatea și durata intervenției, precum și de valoarea pieselor de schimb și a materialelor utilizate, inclusiv deplasarea la sediul sau domiciliul clientului. 
 

MODALITĂȚI  DEPLATĂ 

  • Cash 
  • Card
  • Virament trezorerie

Informații și comenzi la telefon și WhatsApp (0722774122) sau prin formularul de contact. 


Intreținerea pianelor de concert

Fie că este un pian de concert Bechstein, Bösendorfer, Fazioli, Kawai, Petrof, Steinway sau Yamaha, pregătirea acestuia pentru recital sau concert nu este o sarcină ușoară. Numai un instrument acordat și verificat mecanic cu minuțiozitate își dezvăluie potențialul artistic și face posibilă materializarea viziunii interpretative a solistului prin claritatea, justețea și bogăția sonoră dar și prin confortul tactil pe care îl asigură fidelitatea răspunsului mecanic. Dimpotrivă, un instrument acordat grosier va fi neatrăgător atât pentru solist cât și pentru public. Dacă prezintă imperfecțiuni de natură mecanică, emisia sonoră este controlată cu dificultate, situație cu adevărat inconfortabilă pentru pianist. Aceste detalii influențează  semnificativ calitatea actului artistic și relevă, totodată, complexitatea manoperei de mentenanță a pianului de concert. Specificitatea tehnico-artistică a acestei manopere implică îngemănarea criteriilor estetice și a aptitudinilor psiho-senzoriale cu iscusința tehnică în domenii precum fizică-acustică, mecanică, prelucrarea lemnului (ebenistică), metalelor, maselor plastice, etc. Necesarmente, profilul aptitudinal, psiho-senzorial și conceptual-motivațional al acordorului care întreține un pian de concert trebuie să includă: sensibilitate senzorială auditivă cu praguri cât mai joase, atenție selectivă, memorie, analiză și reprezentare auditivă, sensibilitate rezonatoare, empatie psihică, intuiție, voință, pasiune, creativitate, răbdare, minuțiozitate și o dorință intrinsecă de cunoaștere, autocunoaștere și autoperfecționare. De asemenea, un element extrem de important, ca un derivat al ultimelor trei atribute menționate, încredere în sine*. 
In practică, proporția acestor "ingrediente" sau absența unora dintre ele din pregătirea sau sfera conceptual-motivațional-aptitudinală a celui care practică această activitate fac diferența dintre diletantism, meserie și artă.

Remarcă: Pentru pianiști este esențial - o condiție sine qua non din punct de vedere formativ - ca (măcar) pianele de concert din dotarea instituțiilor muzicale de referință ale țării să fie întreținute de un tehnician de top, creator de modele sau repere de performanță sonoră și mecanică instrumentală la care aceștia să se poată raporta.  In caz contrar, reprezentările sonore și tactile precum și raportările la instrument ale acestora sunt deformate prin retroacțiune la deficiențele de mentenanță. Acest lucru explică trăirile de uluire și extaz experimentate de pianiștii români atunci când întâlnesc un pian de concert BINE ÎNTREȚINUT în sălile de concert din alte țări - subliniez bine întreținut, deoarece instrumente excepționale de la sine, fără o astfel de întreținere, nu există! Pe lângă consecințele evidente și imediate asupra calității actului artistic, această stare de fapt generează pe termen lung erori de valorizare atât a instrumentului în sine, cât și a importanței întreținerii, prejudecăți ce se vor propaga insidios în toată activitatea profesională a muzicienilor, inclusiv cea pedagogică (mulți fiind și cadre didactice)! 

Acordarea si revizuirea mecanică a pianului de concert sunt imperios necesare înaintea fiecărui concert sau recital. Condițiile de exploatare (durata și specificul repertorial) și cele ambientale (temperatură și umiditate) modifică  acuratețea acordajului după 1-2 ore de utilizare a instrumentului în concert, recital sau repetiție.  


Nu uitați !

  • Din perspectivă artistică, NU EXISTĂ PIAN EXCEPTIONAL NUMAI DIN FABRICAȚIE, indiferent de brand. Din fabricație, pot exista, în cel mai bun caz, doar instrumente cu caracteristici generale specifice brandului și cu potențial sonor (întotdeauna un rezultat al  hazardului)! Apoi, conform sensibilității auditive, criteriilor estetice personale și iscusinței tehnice, substanța sonoră "nativă" a instrumentului este modelată și pusă în valoare (sau nu) de tehnicianul care-l întreține. 
  • Secretul calității și al "longevității" pianelor și pianinelor, indiferent de marcă, este întreținerea;
  • Un pian al cărui potențial sonor și mecanic este pus în valoare printr-o întreținere iscusită, riguroasă, constituie premisa formării unor deprinderi auditive și tactile corecte, cultivării plăcerii de a face muzică și dezvoltării imaginației artistice; 
  • Intervențiile tehnice diletantiste deteriorează instrumentul. Pe de altă parte, nici măcar nu sunt ieftine! Ele sunt doar aparent (mai) ieftine! In realitate, raportate la chintesența lor, acestea sunt întotdeauna scumpe... ;
  • Sfaturile unor "pricepuți la toate" sau ale unor comercianți vă pot induce în eroare în legătura cu alegerea instrumentului potrivit, starea lui tehnică și valoarea acestuia;
  • Un pian poate avea un potențial artistic unic care să-i augmenteze valoarea materială intrinsecă, dar și o valoare sentimentală, adesea foarte importantă pentru proprietar. De aceea, gândiți-vă bine înainte de al achiziționa, înstrăina sau de a decide cui îl încredințați spre întreținere, reparare sau mutare dintr-o locație în alta!

Copyright © 2019 Mircea Badea. Toate drepturile rezervate